Tarina Lahden sprinttiviestin naisten aloitusosuuden “pitkästä hajonnasta”!

Lahden sprinttiviestin avausosuudella tapahtui kolmen joukkueen kohdalla hajontakaaviovirhe ja haluamme tuoda tämän virheen kaikkien tietoisuuteen reilun pelin hengessä.

Alla kilpailujohtajan, ratamestarin, tiedottajan ja valvojan lausunto tapahtuneesta erehdyksestä.

Kolmelle naisten joukkueella oli avausosuudella miesten kartta.

Joukkueet, joiden kohdalla kyseinen ongelma oli, ovat:

108 Pargas IF 1 1. osuus

119 Lynx 2 1. osuus

126 Angelniemen Ankkuri 2 1. osuus

Hajonta: WE1GhbA

Tulostettu: E1GhbA

Jokainen näistä joukkueista on tietoinen tapahtuneesta.

 

Mistä virhe aiheutui?

Hajontakaaviot tehtiin miehiin ja naisiin samat, mutta naisten kaaviossa ja määritteissä oli alussa kirjain W. Hajontakaavio tarkistettiin vielä kilpailun jälkeen Excelistä ja kaikki oli ok. Myös tulostukseen toimitetussa tiedostossa kaikki oli oikein. Täten tulostuksessa on täytynyt tapahtua virhe, jonka johdosta naisten tiedoston sijaan miesten tiedosto tulostettiin.

 

Miksi virhettä ei huomioitu?

Kaikki kartat käytiin läpi tarkistaen, että jokaisella joukkueella on oma hajonta. Hajonnat tarkistettiin kuitenkin pääosin käyttäen hajontoja yksilöiviä kirjaintunnuksia, eikä koko rimpsua (WE1GhbA). Täten joukkueiden (Pargas IF, Lynx 2, AngA 2) kirjainyhdistelmä “hb” oli oikein, mutta alusta puuttui W.

 

Miten estää vastaava jatkossa?

Ennalta ehkäisevänä toimena tulemme jatkossa käyttämään selkeämpää erottelua miesten ja naisten ratojen nimeämisessä. Täten vastaavaa virhettä tarkastuksessa ei pääse tapahtumaan. Lisäksi tarkastuksessa ja pussituksessa olisi hyvä olla useampi silmäpari, joka käy kartat läpi. Emme kuitenkaan usko, että nämäkään toimenpiteet olisivat varmuudella tuota virhettä löytäneet, kun kyseessä on vain 3 karttaa koko massasta ja vain 1/72 radoista. Erotuksena kun oli kuitenkin vain tuo W.

Virheelle ei mitään enää voi, mutta siitä voidaan oppia jatkossa varten.

When nothing sure everything is possible!

 

Sprinttisuunnistusterveisin

Kilpailunjohtaja Matias Sankari

Ratamestari Teemu Niskanen

Valvoja Atte Lahtinen

Tiedottaja Petteri Huikko