Portugal O Meeting 24

Seuran neljä junioria (Eerikki, Ella, Riku ja Uma) pitivät matkapäiväkirjaa Portugalin reissusta. Sivuosissa seikkailivat myös eläkeiän partaalta Koikka, Tomi, Juha ja Salla.

Lähtöpäivä Lähdimme Lahdesta torstaina 8.2.2024 koulupäivän jälkeen kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Noukimme Rikun mukaan matkalta ja saavuimme kentälle. Auto vietiin parkkiin ja pääsimme turvatarkastuksen läpi. Söimme kentällä jonka jälkeen pääsimme koneeseen. Lensimme Amsterdamiin ja vaihdoimme siellä konetta. Kone lensi meidät Portoon, josta vuokrasimme pikkubussin. Ajoimme Porton keskustaan yöksi hotelliin, johon päättyi ensimmäinen päivämme.

Dia 1 Heräsimme sateiseen ja kylmään ilmaan Portossa. Söimme runsaan aamupalan hotellilla, jonka jälkeen lähdimme kiertelemään kaupunkia. Kävelimme ensin vanhalle kirkolle, josta saimme nähdä hienot maisemat. Kirkolta kävelimme suurelle ja korkealle sillalle, josta näki myös huimat näköalat (Koikkaa valitettavasti pelotti liikaa eikä hän nähnyt hienoja näköaloja). Sillan jälkeen kävelimme Porton yhden juna-aseman läpi, josta palasimme hotellille. Pian hotellille saapumisen jälkeen lähdimme kohti Aldeiaa. Ennen lähtöä Uma ja Ella saivat idean käydä Atlantissa uimassa, ja kun saavuimme Atlantin rannoille Uma ja Ella säntäsivät myrskyisää merta kohti (tuulen nopeus oli noin 13m/s). Eerikkiä ja Rikua houkutteli meri myös, ja lopulta Eerikki ja Riku eivät voineet jäädä tyttöjä huonommaksi ja päättivät myös käydä uimassa. Uimareissun ja vaatteiden vaihdon jälkeen matka jatkoi kohti Almeidaa. Matka tulisi olemaan noin 2 tuntia. Noin matkan puolivälissä käytiin syömässä pienellä huoltoasemalla ja vessatauolla. Tauon jälkeen matka jatkui hienoissa maisemissa. Noin tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Espanjan rajalle Vilar Formosoon, johon jätimme Ellan isän, joka matkaisi Lissaboniin. Muiden matka jatkui kohti Almeidaa, jossa oli järjestetty harjoitussuunnistus. Harjoitussuunnistuksen jälkeen matka jatkui kaupan kautta majoitukseen. Majoitus oli kaksi pientä bungalowta, jossa oli kaksi vessaa, keittiö ja neljä sänkyä. Päätimme päivän hyvän yön uniin.

Dia 2 Heräsimme kosteaan ensimmäiseen kisapäivään. Söimme aamupalan ja lähdimme kisapaikalle, joka oli noin 20 minuutin ajomatkan päässä. Oli vielä viileää, kun kaikki starttasivat. Maasto oli täysin erilaista kuin Suomessa. Polut olivat lähes täysin korvattu muureilla ja piikkilanka-aidoilla. Maasto oli erittäin kallioista ja mäkeä oli myös paljon. Kasvillisuutta oli vain polven alapuolella. Maastossa oli myös paljon piikkipuskia ja -kasveja, jotka pistelivät epämukavasti. Kaikilla paitsi Rikulla meni hyvin ja kaikki selvisivät pois metsästä. Eerikki voitti ensimäisen osakilpailun. Kävimme kisan jälkeen lounaalla Espanjassa, joka oli noin seitsemän minuutin ajomatkan päässä. Google-kääntäjällä jokainen löysi jotain syötävää ”Kolmen ruokalajin lounaalla”. Juha kokeili ”viljakeittoa”, joka osoittautui hernesopaksi. Vatsat täynnä suuntasimme kauppaan. Koikka oli luvannut, että: ”jos joku voittaa osakilpailun, voittaja ostaa kakun.” Eli kaupasta lähdimme siis suklaakakku mukana. Saavuttuamme kämpille aloimme valmistautumaan illan night sprinttiä varten. Ajoimme pieneen kylään noin 30 minuuttia. Saimme auton parkkiin kylän kujille ja suuntasimme lähtöä kohti. Kisakeskus oli koulurakennuksessa, jossa sijaitsi sisällä myös lähtöpaikka. Ella oli unohtanut rastimääritekotelon Suomeen ja teippasi määritteet reiteen Koikan opastamana. Tämä johti siihen että Ella joutui tarkastamaan määritteet aina polvennostojuoksulla. Uma voitti night sprintin ja sai puumitalin. Ella oli 4. Lähdimme palkintojenjaon jälkeen heti takaisin ja kun saavuimme takaisin, nukahdimme lähes heti.

Dia 3 Heräsimme kylmään ja sateiseen aamuun. Tänään oli vuorossa pitkä matka ja lähdöt olivat kahdentoista aikoihin, joten ehdimme syödä Eerikin voittokakun. Tämä antoi kaikille voimaa pitkälle matkalle. Ennen kun menimme kisakeskukseen, menimme pieneen kylään nimeltä Castello Pom. Totesimme että kylä soveltuisi hyvin keskiaikaiseen elokuvaan, jossa seikkailisi jedisotureita valomiekkoineen. Kun saavuimme kisakeskukseen, satoi ja oli mutaista. Kun juoksimme lähtöalueelle, tuli kamala rankkasade juuri ennen lähtöjä. Joku siitä sitten sai idean, että mennään tonne puun alle kaikki, niin kuin pingviinit. Onneksi sade hellitti, kun kaikki lähtivät maastoon. Aikuisilla ja Rikulla kiertivät radat hienoilla ja jyrkillä kallioilla, joista näki myös hienot maisemat. Nuorempien radat eivät kiertäneet kallioilla, mutta heille kaikille tuli hyvät sijoitukset. Myös aikuisilla meni hyvin, Koikka voitti, joka tarkoitti lisää kakkua! Koikan menestystä säesti Uman, Sallan ja Tomin toinen ja Eerikin kolmas sija. Kisan jälkeen matka jatkui läheiseen Guardan kaupunkiin, jossa oltiin niin korkealla että oltiin jo pilvessä. Guardassa kävimme keskiaikaisessa kirkossa ja kauppakeskuksessa. Illalla katsoimme presidentinvaaleja ja syötiin eilisen iltakisan Uman voittokinuskikakkua.

Dia 4  Heräsimme aurinkoiseen ja lämpimään aamun. Muutamat aloittivat päivän kyläkierroksella jolta tytöt löysivät söpön koiran jonka nimesivät Tikoksi. Tämän päivän radat suuntautuivat eri suuntaan ja luvassa olikin aitahyppelyn sijaan kalliokiipeilyä. Päivä oli jälleen yhtä menestystä ja Eerikki ja Koikka  varmistivat iltakakut voitoillaan. Tomi ja Juha olivat toisia ja Ella kolmas. Kisan jälkeen matka jatkui syömään läheiseen huippuravintolaan jossa kielimuuri aluksi aiheutti hieman väärän tilauksen. Mutta lopulta kaikki saivat mahansa täyteen. Ruuan jälkeen suunnattiin hienolle tähtikuvioiselle Almeidan linnoitukselle. Illalla pakattiin ja syötiin vaihteeksi taas kakkua, jotta jaksettaisiin viimeisen päivän pitkän matkan kisa.

Dia 5 Aamulla oli aikainen herätys, koska lähdimme kisojen ensimmäisinä jotta ehtisimme iltapäivän lennolle. Ratamestari oli säästänyt viimeiselle päivälle vaativimman maaston niin suunnistuksellisesti kuin kulkukelpoisuudeltaan. Rikun ainoa tavoite koko reissun aikana oli voittaa Koikka. Tämän päivän kisassa tavoite oli jo viimeistä rastia vaille valmis, mutta viimeinen aidanylitys koitui Rikun kohtaloksi ja Koikka pääsi kuittaamaan Rikun. Silti Rikun viikon paras sijoitus 9.! Tomi oli niin päivän kuin rastiviikon toinen ja Koikka jälleen voitti osakilpailun, kuten myös rastiviikon. W14-sarjassa Uma oli rastiviikon kolmas ja Ella 5. Eerikki kesti viimeisen päivän paineet ja voitti niin osakisan kuin M12-sarjan rastiviikon. Suoraan kisan jälkeen otimme suunnan kohti Porton lentokenttää ja ajoimme yhtä päätä sinne jotta ehtisimme lennolle. Lentomatka kotiin meni reissua muistellen ja ehti Koikka pitämään portugalilaiselle kanssamatkustajalle suunnistuksen oppitunninkin. Hyvä reissu. LOL